تکوین وجودی ذات انسان نزد کی کگور
نویسندگان
چکیده
تحلیل ساختار بنیادین انسان، مهم ترین دغدغه متفکران اگزیستانس، خصوصاً کی کگور است. اما از آنجا که وی، فیلسوفی نظام مند نیست و آراء خود را در یک چارچوب منطقی، ارائه نکرده است، فهم مقصود وی از ابعاد وجود انسان، کار ساده ای نیست و باید با دقت در آثار وی، بتوان تحلیلی منطقی از ساختار وجودی ذات انسان به دست داد. کاری که این نوشتار در پی آن است، بیرون کشیدن عناصر ÷وجودی انسان از دل نوشته های کی کگور و تبیین این عناصر بر اساس کل ساختار تفکر وی است. بر این اساس، وی انسان را متشکل از پنج عامل که هر عامل نیز متشکل از دو بخش است می کند. یک بخش از این عناصر وجودی، نشان دهنده واقعیت انضمامی، ملموس و همچنین مظهر واقع بودگی او در عالم است. و بخش دیگر از این قوا، انعکاس دهنده استعدادها، امکانات و توانایی های فراوان انسان است که او در ضمن حیات خود و به واسطة اختیار خویش، آنها را محقق کرده و لذا ماهیت خویش را شکل می دهد.
منابع مشابه
تکوین وجودی ذات انسان نزد کیکگور
تحلیل ساختار بنیادین انسان، مهمترین دغدغه متفکران اگزیستانس، خصوصاً کیکگور است. اما از آنجا که وی، فیلسوفی نظاممند نیست و آراء خود را در یک چارچوب منطقی، ارائه نکرده است، فهم مقصود وی از ابعاد وجود انسان، کار سادهای نیست و باید با دقت در آثار وی، بتوان تحلیلی منطقی از ساختار وجودی ذات انسان بهدست داد. کاری که این نوشتار در پی آن است، بیرون کشیدن عناصر ÷وجودی انسان از دل نوشتههای کیکگور و ...
متن کاملجایگاه تعالیم وحیانی در تبیین وجودی انسان نزد ملاصدرا
اغلب معارف وحیانی در فلسفه به مثابه فرع و مؤید لحاظ میشود، اما در حکمت متعالیه این معارف از آغاز تا انجام به عنوان رکن پژوهش، فیلسوف را همراهی میکند. حکیمِ حکمت متعالیه گاهی در طرح مسأله، زمانی در برهان و برخی مواقع در رهیافت خویش وامدار آیات و روایات است و در دورهای فلسفهاش به موقعیتی رهنمون میشود که فارغ از معارف وحیانی در تبیین پدیدهها کارآمدی خود را از دست میدهد. این جستار درصدد آن ...
متن کاملبررسی تطبیقی فلسفه اخلاق آلن بدیو و اندیشه های کی یر کگور
این مقاله در نظر دارد ابتدا توصیف مختصری از فلسفه اخلاق آلن بدیو کند و پس از آن با توجه به نکات اساسی ای که در این توصیف روشن می شود تطبیق و مقایسه ای میان آراء بدیو در زمینه اخلاق و اندیشه های کی یر کگور صورت گیرد. هر دو فیلسوف زندگی انسان را از نظر امکانی به ساحاتی مجزا تقسیم می کنند. چیستی اخلاق از نظر این دو فیلسوف و جایگاهی که برای اخلاق در ساحات مختلف زندگی در نظر گرفته اند موضوع خاص این ...
متن کاملزیبایی و شأن وجودی آن نزد سهروردی
سهروردی برای حُسن که معادل زیبایی است، شأنی وجودی، یعنی مکانتی در نظام جهان شناسی خویش در نظر میگیرد. این موضع او میتواند مدخلی برای ورود به مباحث زیبایی شناسی گردد. نوشتاری که در پی میآید، جستجویی است برای یافتن معنای زیبایی و ویژگیهای آن، چنان که از سخنان سهروردی میتوان استفاده کرد. در این راه ابتدا مفهوم زیبایی و سپس شأن وجودی حسن و عشق مورد تدقیق قرار میگیرد که از این تأمل خصایص عینیت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های فلسفی کلامیناشر: دانشگاه قم
ISSN 9791-1735
دوره 13
شماره 52 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023